You are here

Sommige studenten wandelen door de examens met de vinger in de neus. Voor anderen is het de meest stresserende periode van het jaar. “Ken jezelf en denk taakgericht”, weten studentenpsychologen Rebecca Léonard en Johanna Jacobs uit ervaring. Studenten kunnen tijdens de examens doorlopend terecht in het StudieBegeleidingsCentrum voor professionele stresscoaching.

 

For some students, exams are a walk in the park. For others, it is the most stressful period of the year. “Know yourself and focus on tasks”, is the experience-based advice of student psychologists Rebecca Léonard and Johanna Jacobs. During the exam period, students can always visit the Study Guidance Centre for professional stress coaching.

De belangrijkste anti-stressactiviteiten van het StudieBegeleidingsCentrum (SBC) vinden plaats voor de examens. Trainingen rond ‘omgaan met stress’, ‘omgaan met faalangst’ en ‘examenvaardigheden’ maken deel uit van de begeleiding die studenten klaar en voorbereid aan de start van de examens moet krijgen. Tijdens ‘showtime’ blijft het op het ‘SBC-contactpunt’ dan ook vaak rustig. Na de ‘wake-up call’ van de examenresultaten lopen de studenten de deur opnieuw plat. “Momenteel zien we een beperkt aantal studenten per dag, meestal met een lichte paniekaanval”, vertelt Rebecca. “Toch houden we ons contactpunt maximaal open. We willen er staan als de studenten ons nodig hebben. Zelfs al is het om na het examen even te ventileren. Stress kan immers bepalend zijn.”

 

De vele gezichten van stress

“Stress toont zich lichamelijk via zweet, spierspanning, hartkloppingen of buikpijn. Daarnaast zijn er ook cognitieve symptomen zoals gepieker, doemgedachten of concentratieverlies. Gedragsmatig uit stress zich in overdreven veel studeren of er net van weglopen”, aldus Johanna. Stress herkennen is de eerste stap om ermee om te gaan.

 

“Wanneer een student in paniek bij ons aanklopt, zullen we de situatie eerst proberen te kaderen”, legt Rebecca uit. “Paniek kan terecht zijn, maar bij faalangst is het dat meestal helemaal niet. Stress heeft ook geen enkele voorspellende waarde over het examen.” Via specifieke ontspanningsoefeningen kan de student lichamelijke rust terugvinden, maar ook de gedachten hebben nood aan een switch. “Door de focus van het examen te verleggen naar wat je nu kan doen, kan je mentale rust creëren. Taakgericht denken in plaats van ik-gericht. Concrete doelen op korte termijn helpen tegen stress.”

 

Evenwicht en zelfkennis

Elke student kan zich wapenen door de stressfactoren bij zichzelf te herkennen en uit te schakelen. “Wie stress krijgt van anderen voor het examen, kan er bijvoorbeeld voor kiezen om nog even een wandeling te maken. Of een tramhalte te vroeg uitstappen”, tipt Johanna. “Alles draait om evenwicht”, vult Rebecca aan. “Te veel studeren is even slecht als te weinig studeren. Neem sportieve pauzes. Mis geen eetpauzes. Slaap. En als je studeert, studeer dan echt. Klop geen uren om de uren.”

 

Wie last ondervindt van examenstress, kan zich gewoon melden bij het contactpunt in het “SBC” in gebouw F op campus Etterbeek of in het GBLJ, de “bibliotheek”, in Jette.