Bijna tachtig procent van de fietsongelukken wordt door menselijk falen veroorzaakt. De ongelukken vinden plaats op plekken waar een derde partij het fietspad kruist en de fietser daarbij niet ziet, of omdat de fietser zelf niet oplet. 29 procent van die ongelukken komen door die onoplettende fietser en wederom 29 procent door die andere verkeersdeelnemer die het fietspad kruist zonder dat deze de fietser ziet. Slechte infrastructuur veroorzaakt 21 procent van de ongevallen.
 
Professor Bas de Geus en Jef Vanparijs analyseerden voor het onderzoek achtenzestig fietsongelukken die op scholen waren gemeld en achtenzeventig ongelukken die bekend waren bij verzekeringen. De onderzoekers hebben de enquête rechtstreeks bij de jongeren uitgevoerd door de scholen te bezoeken. De slachtoffers uit de verzekeringsdatabase, afkomstig uit heel Vlaanderen, kregen dezelfde vragenlijst.
 
De aard van de ongelukken die bij de verzekering waren gemeld, waren ernstiger en er was ook meer medische verzorging nodig dan die van de scholen. Opvallend was dat slechts 21 procent van de fietsongelukken die bij de verzekeringen bekend waren, ook vermeld stonden in de officiële politiedatabase. Daaruit kun je concluderen dat er weinig aangifte bij de politie worden gedaan. Dat is een grote omissie, omdat de politiegegevens de enige bron zijn voor de officiële statistieken van de overheid.
 
Het onderzoek werd gedaan in de provincies Antwerpen en Vlaams-Brabant. Dat zijn regio’s waar het vervoer voornamelijk gemotoriseerd is en veel files voorkomen. Fietsen kan daar voor een aantrekkelijke oplossing betekenen. Maar dat betekent ook dat de veiligheid moet worden aangepakt.