Het onderzoek biedt interessante inzichten om de achterblijvende onlinemarkt in België een inhaalbeweging te laten maken. Onderzoekster Ellen Van Droogenbroeck ziet veel potentieel. De eerste ervaring met online boodschappen doen is van cruciaal belang, blijkt uit haar onderzoek. Vaak gebeurt dit door toevallige omstandigheden, omdat men bijvoorbeeld ziek is of een voucher kreeg waardoor geen service kost betaald moet worden. Maar één keer ‘getriggerd’, raken veel consumenten overtuigd van de voordelen en wordt online boodschappen bestellen een gewoonte.

 

Consumenten zien tijdswinst als het grote voordeel van online boodschappen doen. Daarnaast  blijkt ook het feit dat je niet langer tijds- en plaatsafhankelijk bent belangrijk te zijn. Tot slot hebben consumenten het gevoel dat ze in een digitale winkel hun budget beter onder controle kunnen houden. “Indien retailers ook in België hun e-commerce dienstverlening willen uitbreidenis het belangrijk om de juiste middelen in te zetten om de consument te overtuigen voor een eerste online winkelbezoek. Weinig consumenten beseffen dat online boodschappen doen niet alleen tijd maar ook geld kan besparen. Daarom is het belangrijk om ook dit te benadrukken in de communicatie", aldus Ellen Van Droogenbroeck.

 

Traditionele taakverdeling
De taakverdeling voor online boodschappen doen is vrij traditioneel en het zijn dus vooral vrouwen die dit doen. Dat heeft niet enkel te maken met rollenpatronen maar ook met praktische overwegingen. De vrouw beslist over de aankopen en plaatst de online bestelling, al dan niet samen met haar partner. Het afhalen is meer gelijk verdeeld tussen man en vrouw.

 

Frequente gebruikers willen ook meer betalen
Nieuwe gebruikers over de streep trekken om online hun boodschappen bij de supermarkt te doen blijft in ons land moeilijk. Slechts 18% van de niet-gebruikers is bereid om toch online te kopen tegen een aanvaardbare prijs. Deze zou in ons land neerkomen op maximum vijf euro per bestelling. Dit ligt in lijn met de gangbare tarieven. Consumenten die omwille van tijdsdruk heel regelmatig online boodschappen bestellen zijn wel bereid om op jaarbasis  meer te betalen voor deze dienstverlening.

 

Haperende online markt
Het aantal Belgische consumenten dat regelmatig online boodschappen doet is laag vergeleken met onze buurlanden. In 2017 deed slechts 16% van de Belgische consumenten die online producten of diensten bestelden, ook online boodschappen, vergeleken met 37% in Nederland, 34% in de UK, 28% in Duitsland, 22% in Frankrijk en 20% in Luxemburg (bron: Eurostat 2018).

 

Lees meer:
De Standaard:
"Vrouw shopt online, man haalt op"